perjantai 8. tammikuuta 2010

Draivi päällä!

Minulla on ihan eriskummallinen olo. Tuntuu, että virtaa riittää enemmän kuin normaalisti. Tai ainakin käytän sen virran eri tavalla hyödyksi kuin aikaisemmin. Voisin koittaa tähän eritellä hieman asioita, jotka on toisin verrattuna aiempaan.

Olen jo pidemmän aikaa haaveillut terveellisemmästä elämäntavasta, sillä omat tottumukseni ovat suoraan sanottuna syvältä. Oikeastaan ainoa asia, joka minulla on ollut kunnossa on liikunta. Tanssi on niin lähellä sydäntä, että en osaa kuvitella eläväni ilman sitä missään tapauksessa. Toivoisin, että joskus pääsen siihen tilanteeseen, että myös terveellinen ruokavalio on samanlaisessa asemassa kuin tanssi. Pyrkimyksenäni on lisätä luomuruoan käyttöä, sekä siirtyä enemmän raakaravinnon puolelle.

Tämän hetkinen ruokavalioni on erittäin niukka rahatilanteen takia. Kutsun itse tätä “ei oo rahaa”-dieetiksi :D Ruokavalioon siis kuuluu puoli-ilmaisia aineksia, mutta edellisestä samasta dieetistä poiketen aion käyttää myös jauhelihaa ja vihanneksia. Tosin vielä tyydyn ihan pakaste vihanneksiin sekä tavalliseen jauhelihaan. Lämpimiä ruokiani ovat siis tumma makaroni-jauheliha-vihannes sekoitus sekä hernekeitto. Muuten tulee vedettyä puuroa ja näkkäriä. Silloin kun on ollut rahaa enemmän, niin olen syönyt hyvin paljon ulkona ja sen vähäsen, mitä kotona on tehnyt, on ollut puolivalmista ruokaa eli keho ei todellakaan ole saanut sitä ravinnetta, mitä se tarvitsee.

En mukamas ehdi tekemään ruokaa, kun on aina niin kiire ja olen mukamas niin huono tekemään ruokaa, etten oikein uskalla lähteä tekemään mitään siellä keittiössä. Tekosyitä löytyy paljon. Olen kuitenkin päättänyt, että vielä nuo uskomukset muuttuu. Niin kauan, kun uskottelen itselleni, etten pärjää keittiössä, en varmasti tulekaan pärjäämään, mutta jos nyt alan luomaan uskoa positiivisempaan suuntaan niin ehkäpä jo vuoden päästä syön huomattavasti terveellisemmin kuin tänään. Olen oppinut sen, että on turha lähteä haukkaamaan liian isoa palaa kerralla, sillä silloin homma menee yleensä puihin. Jospa sitä nyt malttaisi lähteä tekemään muutoksia pikkuhiljaa, niin ehkä saisin pysyvämpiä tapoja.


Kylläpä juttu lähti rönsyämään :D Ruokavalio on siis yksi asia, joka on jo muuttunut hieman (olosuhteiden pakosta tosin). Olen lisännyt veden juontia, sillä olen juonut aivan liian vähän vettä aiemmin. Hankin ennen joulua itselleni piikkimaton, jonka päälle menen aina nukkumaan mennessäni köllöttelemään selälleen tai vatsalleen. Nyt olen oppinut myös kestämään sen kivun, joka syntyy maton päällä istumisesta. Olen nukkunut yöni huomattavasti paremmin, tiedä sitten johtuuko se piikkimatosta vai jostain muusta, mutta itse ainakin haluan uskoa maton tehoon. Sain joululahjaksi kirkasvalolampun, joka on tuonut huomattavasti helpotusta aamuihini. Tuntuu, että saan silmät huomattavasti paremmin auki, kun saa heti aamusta kunnon annoksen valoa. Normaalistihan saatan olla pystyssä muutaman tunninkin, ennen kuin saan itseni käyntiin.

Kaikki nämä pienet muutokset ovat luultavasti vaikuttaneet siihen, että nyt tuntuu energiaa piisaavan tai lähinnä tuntuu, että saan huomattavasti enemmän aikaiseksi. Olen jaksanut kirjoittaa blogia jatkuvasti … Kämppäni näyttää kodilta, eikä kaatopaikalta … Olen tosiaan nyt tehnyt itse ruokani, vaikkakaan se ruoka ei ole kovin kummoista … Olen suunnitellut tankotanssitunteja paremmalla ajalla …

Tosin nyt täytyy kyllä perjantai-illan kunniaksi sanoa, että nyt tuntuu siltä, että kaipaa lepoa. Tänään siis otetaan lunkisti (tosin ainakin yksi koneellinen tulee pestyä pyykkiä), pyritään menemään ajoissa nukkumaan ja huomenna päivystän kotona kampaamotöitä. Joudun siis nousemaan sen verran ajoissa, että olen kymmenen jälkeen valmiusasemissa lähtemään töihin jos puhelin soi. Minulla on sellainen tunne, että huomenna saan jopa jotain aikaiseksi taas : )

Nyt tuli sitten “hieman” tätä asian ohi menevää juttua … saa nähdä kuinka paljon tulee jatkossa kirjoitettua ja mistä. Nyt annan palaa vaan fiiliksen mukaan, joten pahoittelut jos joku tätä blogia lukee ja haluaa lukea vaan tanssijuttuja. Tanssijutuista voisi kuitenkin sen verran sanoa tähän loppuun, että muistin sen alkulämpän! Tuntui muuten tosi tehokkaalta, eli tuli kunnolla lämmin ja se lämpö pysyi todella hyvin! Melko rankkahan se on, mutta ei niin rankka etteikö sen jälkeen jaksaisi vielä tehdä muutakin. Tokihan treeneissä tuli sitten tehtyä muutakin ja nyt on sitten koko kroppa taas ihan jumissa, vaikka tein vielä ne ilta venyttelyt ennen sänkyyn menoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti